سیلندر پنوماتیک پنوماکس


جک یا سیلندر پنوماتیک در واقع مهم ترین قسمت یک سیستم پنوماتیکی است. بطور کلی

سیلندر پنوماتیک تجهیزی است که عملکرد آن توسط باد صورت می گیرد و در واقع از قدرت

هوای فشرده برای ایجاد حرکت های طولی و رفت و برگشت استفاده می کند. عملکرد سیلندر

پنوماتیک مشابه جک هیدرولیک می باشد ولی به دلیل اینکه هوا به عنوان یک سیال در

دسترس تر است ، کارکرد آن ساده است و در مقایسه با روغن هیدرولیک آلایندگی کمتری

دارد ، در صنایع مختلف بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. یک سیلندر پنوماتیک از بدنه ،

پیستون ، پکینگ و اتصالات تشکیل شده و بسته به میزان باری که تحمل و منتقل می کند و

کورس آن انتخاب می شود.

ساختمان سیلندر پنوماتیک



جک یک طرفه دارای یک درزگیر پیستونی می باشد که در سمت ورودی هوا نصب می شود درزگیر که توسط یک ماده انعطاف پذیر ساخته شده است در یک پیستون پلاستیکی (پربونان) یا فلزی جاسازی می شود که در هنگام حرکت، لبه های آن بر روی سطح یاتاقان می لغزند. انواع مختلفی از جک یک طرفه وجود دارد که نمونه هایی از آنها عبارتند از:



1:جک دیافراگمی



2:جک دیافراگمی غلطکی



جک دیافراگمی در داخل خود دارای دیافراگمی از جنس لاستیک، فلز، پلاستیک می باشد که نقش پیستون را بازی می کنند. میله پیستون در مرکز روی دیافراگم نصب می شود. در این نوع جک هیچ گونه درزگیر لغزشی وجود ندارد و اصطکاک منحصرا مربوط به تنش دیافراگم است . این نوع سیلندر پنوماتیک در طول کورسهای کوتاه و برای عملیات مهار کردن ، محکم کردن، برجسته کردن و بلند کردن استفاده می شود.