سیلندر هیداک


وسیله ای که باعث می شود بتوانیم از یک سیال هیدرولیک فشار سازی شده جهت ایجاد

حرکت استفاده کنیم سیلندر هیدرولیک نامیده می شود. این مکانیزم برای تولید حرکت و

نیروی خطی مورد استفاده قرار می گیرد، به عبارتی سیلندر هیدرولیک انرژی ذخیره شده در

سیال هیدرولیک را به نیرویی در راستای یک خط مستقیم تبدیل می کند.

فشار هیدرولیک در این سیلندرها به منزله ی سوخت آنها می باشد که این فشار در سیال ذخیره شده است و انرژی ذخیره شده در این نوع سوخت به حرکت تبدیل می شود. یک سیستم هیدرولیک کامل متشکل از یک موتور هیدرولیکی، یک پمپ، یک یا چند سیلندر و یک سری اتصالات و قطعات دیگر است که پمپ توسط محرکش یعنی موتور به تولید جریان روغن می پردازد و سیلندرهای هیدرولیک از این روغن فشارسازی شده جهت ایجاد حرکت خطی استفاده می کنند.



هر سیلندر هیدرولیک شامل بدنه ی سیلندر، پیستون، میل پیستون و یک سری قطعات لاستیکی جهت آببندی می باشد. پیستون در داخل سیلندر به میل پیستون متصل شده است برای آب بند کردن سیلندر در دو انتهای آن از دو قطعه که به سر و ته سیلندر معروف هستند استفاده می شود، سر سیلندر سمتی است که میل پیستون از آن بیرون می زند.



ته سیلندر و میل پیستون توسط نگهدارنده هایی بر روی سیلندر و پیستون سوار می شوند. پیستون شامل رینگ و کاسه نمدهایی جهت آببندی هنگام حرکت در بدنه ی سیلندر می باشد. محفظه ی میل پیستون و محفظه ی ته سیلندر دو محفظه ی درون سیلندر می باشند که به ترتیب از سر سیلندر تا پیستون و از پیستون تا ته سیلندر می باشند، وقتی که روغن به محفظه ی ته سیلندر پمپ می شود میل پیستون رو به بیرون و وقتی به محفظه ی میل پیستون پمپ می شود به داخل حرکت می کند.



فشار در سیلندر بصورت واحد نیرو بر واحد سطح تعریف می گردد که وقتی پیستون رو به بیرون حرکت می کند بصورت نیرو بر سطح پیستون و وقتی به داخل حرکت می کند بصورت نیرو بر اختلاف سطح پیستون و میل پیستون محاسبه می گردد.