پمپ پیستونی هیدرولیک رکسروت


پمپ های پیستونی هیدرولیک گران‌ترین و در عین حال بادوام‌ترین نوع پمپ‌های هیدرولیک

می‌باشند. این نوع پمپ هم در مدارهای حلقه باز (Open Circuit) و هم حلقه بسته

(Close Circuit) در حوزه هیدرولیک صنعتی و هیدرولیک راه‌سازی به کار گرفته می‌شوند.

پمپ پیستونی هیدرولیک بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب، جهت به‌کارگیری در مدارهایی

که فشار کاری آن‌ها بالا یعنی تا ۷۰۰ بار می‌باشد، است.

پمپ هیدرولیک پیستونی به دلیل داشتن بیشترین نسبت توان به وزن، یکی از گران‌ترین

انواع پمپ‌ها بوده و در صورت آب‌بندی دقیق پیستون‌ها، می‌تواند بازدهی خیلی بالایی داشته

باشد. این پمپ‌ها دارای طول عمر طولانی هستند. چراکه معمولا در آن‌ها جریان بدون ضربان

بوده و بار جانبی در پیستون‌ها اعمال نمی‌شود. اما به دلیل طراحی پیچیده، تعمیرات این

پمپ‌ها با مشکلاتی مواجه است.

در این نوع پمپ‌ها محور بلوک سیلندر و محور محرک در امتداد خط مرکزی قرار می‌گیرند. رفتار پیستون‌ها وابسته به وضعیت صفحه زاویه‌گیر است و با حرکت صفحه، شاهد رفت و برگشت پیستون‌ها هستیم. در پمپ پیستونی محوری با صفحه زاویه‌گیر، مجرای ورود و خروج روغن از طریق صفحه‌ی جداکننده با بلوک سیلندر در ارتباط هستند. پیستون‌ها حین حرکت به سمت داخل و خارج سیلندرهای مربوطه از مقابل مجرای خروجی و ورودی صفحه‌ی جدا کننده عبور می‌کنند.



می‌توان پمپ پیستونی هیدرولیک محوری را با خاصیت جابه‌جایی متغیر طراحی کرد. در این حالت وضعیت صفحه‌ی زاویه‌گیر به کمک مکانیزم‌های دستی، سرو کنترل یا سیستم‌های جبران کننده تنظیم می‌شود. لازم به تاکید است که حداکثر زاویه مربوط با صفحه‌ی زاویه گیر ۱۷.۵ درجه است.



به بیانی دیگر رفت و برگشت پیستون‌ها به وسیله صفحه زاویه‌دار انجام می‌شود و همزمان که بلوک استوانه‌ای می‌چرخد، پیستون‌ها که با صفحه شیب‌دار (سواش پلیت) در تماس هستند. این امر موجب می‌شود که هر گاه محور پمپ دوران کند، پیستون‌ها نیز در داخل بلوکه سیلندر عمل رفت و برگشت را انجام دهند. در اولین ۱۸۰ درجه چرخش محور پمپ، در نقطه‌ای که پیستون‌ها شروع به برگشت (عقب کشیده شدن) می‌کند، یعنی قسمت باز انتهای سیلندر، در برابر شیار ورودی که بر روی صفحه‌ی سوپاپ (valve plate) قرار دارد، می‌لغزد. لذا روغن در مدت زمان کمتر از نصف دور به سمت سیلندر کشیده شده و فرآیند مکش روغن انجام می‌گیرد. هنگامی که پیستون به طور کامل برگشت کرد، قسمت باز انتهای سیلندر در مقابل قسمت بسته و بدون شیار صفحه سوپاپ قرار می‌گیرد.



در طول ۱۸۰ درجه دوم از چرخش محور پمپ یعنی به محض اینکه پیستون‌ها حالت “رفت” را شروع می‌نمایند، قسمت باز انتهای سیلندر به طرف شیار (به فرم نیم دایره) دهانه خروجی هدایت شده و روغن را با فشار از دهانه خروجی می‌راند.